Monday, July 1, 2013

sial perempuan

kadang-kadang aku hairan
apa yang menjadi kebencian
selama di situ aku melayan
keanak-anakan dan pertuanan
nama saja perempuan
tapi lagak umpama haiwan
kecantikan takkan bertahan
andai ibadat dunia tiada keikhlasan

kadang-kadang aku hairan
apa yang menjadi kedengkian
selama di situ aku ketahuan
kebaikan dan keburukan
nama saja perempuan
makin lama makin murahan
kehendak lelaki pantas diturutkan
walaupun lelaki itu syaitan

kadang-kadang aku hairan
apa yang menjadi ikutan
selama di situ aku saksikan
ratu lebah dan sahaya perintahan
buruk rupa jika diperhatikan
ke mana saja WAJIB berkumpulan
serupakah permandangan nanti saat mereka kematian
eratkan lagi persahabatan saat dikira amalan

kadang-kadang aku hairan
apa yang menjadi saingan
selama di situ aku bertahan
mengawal golak rasa berzaman
kedivaan aku bukan persoalan
anggun dan wibawa ku masih ada sekatan
akan murah jika berlebihan
akan goyah jika berkurangan

kadang-kadang aku hairan
apa yang menjadi kemahuan
selama di situ sabar ku terbeban
tiada lagi keserian
semuanya angkara perempuan
rakus mengejar keduniaan
persahabatan rupanya jambatan
jatuh bangun tahap kemasyhuran



No comments:

Post a Comment